reis med jenssen
Skriv ut

Vestlandet rundt – 5 herlige dager

Bli med på en spektakulær tur med vestlandet i fokus. Vi får med oss perler som Elveseter Hotell, Dalsnibba og den populære skyliften i Loen.

Litt om stedene vi besøker på turen

Hotell Elveseter: Den gamle slektsgården Elveseter har hatt besøk av turister helt siden 1870-tallet. Hotellet drives i dag av Inger og Rune Elveseter, som tilhører sjette generasjon av Elveseter-familien og er en av de mest særegne hotellene i Norge.

Dalsnibba Geiranger: I august 2016 ble det nye platået på Dalsnibba offisielt åpnet under navnet Geiranger Skywalk. Underlaget består av rister, rekkverket av glass. Dermed kan man se rett ned i sentrum og Geirangerfjorden, samt til fjellene og Blåbreen. Med et fritt fall på omkring 500 meter får man følelsen av å sveve, selv om man naturligvis står helt trygt.

Loen Skylift: Norges enkleste topptur! Loen Skylift er en gondolbane som løfter oss ca 1000 meter nesten rett opp. Her kommer man i nærkontakt med den mektige naturen.

Pris
7590,– pr. person
Bestill

Reiseplan

Dag 1

Avreise fra avtalt tid og sted med kurs mot Maihaugen på Lillehammer. Her blir det guidet tur til bl.a. Dronning Sonjas barndomshjem, som ble flyttet til Maihaugen og åpnet for publikum i anledning Kongeparets gullbryllupsdag 29.august 2018.

Deretter frivillig lunsj før turen går videre via Ringebu, Vinstra, Vågåmo til Elveseter Hotel.

Elveseter ligger i en sidedal til Bøverdalen, som regnes som selve inngangsporten til Jotunheimen Nasjonalpark. Vi sjekker inn og får servert middag.

Dag 2

Etter en god frokost tar vi plass i bussen. Turen går via Bismo, Billingdalen og videre opp til Dalsnibba, som ligger 1500 m.o.h.

Videre går ferden ned til Geiranger, hvor vi får en flott fjordtur til Hellesylt. Vi kjører via Stryn til Loen og sjekker inn for 2 netter på Hotel Alexandra – et familiedrevet hotell som er kjent for sin særegne og personlige atmosfære.

Vi gjør oss kjent med omgivelsene før middag på hotellet, og legger opp til felles hygge resten av kvelden.

Dag 3

Etter en god frokost er vi igjen klare for å «snuse» inn nye inntrykk. Turen går via Stryn, Nordfjordeid til den lille perlen Grotle, som kanskje er mest kjent for Grotlesanden.

Derfra kjører vi til Berle, som ligger nær Stad. Berle har en rik historie som går tilbake til 700-tallet, da Berle bestod mest av vikinger. Herfra kjører vi videre til Hjortegården ved Ålfoten. Vi får servert lunsj mens vi får høre historien om gården.

Deretter går ferden tilbake til Hotel Alexandra i Loen med en bedre middag.

Dag 4

Etter frokost tar vi farvel med Hotel Alexandra for denne gang og går/kjører det korte stykket til Loen Skylift.

Vel nede på bakken igjen venter bussen på oss, og vi setter kursen mot Briksdalsbreen som er en del av Jostedalsbreen Nasjonalpark. Fra 1200 meters høyde stuper det ville brefallet helt ned i den frodige, trange Briksdalen – et syn som hvert år tiltrekker seg turister fra hele verden.

Turen går videre til Skei. Vi kjører innom Astruptunet, på sørsiden av Jølstervatnet. Videre går turen med frivillig lunsj underveis til Hemsedal og Fyri Hotell og Resort. Vi sjekker inn og nyter en bedre middag på hotellet.

Dag 5

Etter frokost drar vi videre til Langedrag Naturpark. I spesielt naturskjønne omgivelser ligger Langedragshusene som et Soria Moria slott 1000 m.o.h. med utsikt over vann og fjell mellom Hallingdal og Numedal. Her får vi en guidet omvisning.

Deretter går turen tilbake til utgangspunktet med frivillig kafferast underveis.